Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Német Harckocsik

Panzerkampfwagen I SD.KFZ 101 (Könnyű harckocsi)

Kép

20071122165253-panzer-i-a-plans.png

Tömeg: 5498 kg

Hossz: 4430 mm

Magasság: 1720 mm

Személyzet: 2 Fő

Fegyverzet:

- 2 db 7,92 mm MG13 géppuska

Hatótávolság: 145 km

Páncélzat: 13 mm

Sebesség: 37 km/h

Az 1919-es versailles-i békeszerződés megtiltotta Németország számára a lánctalppal rendelkező harcjárművek fejlesztését, vásárlását és hadrendben tartását. A német hadvezetés így kénytelen volt titokban megszervezni a különböző fejlesztési-programokat. A felső katonai vezetés egyetértett abban, hogy először egy kis, könnyű, nagy számban és olcsón gyártható harckocsit kell kifejleszteni, mellyel tapasztalatokat gyűjthetnek és kiképezhetik a jövőben felállítandó páncélosalakulatok személyzetét.

1938-ra, a spanyol polgárháború tapasztalatai alapján világossá vált, hogy mind az Ausf. A, mind az Ausf. B páncélzata túlságosan is gyenge. Ezért hozzákezdtek a Pz.Kpfw. I-es modernizálásához, amely révén egy új felderítő harckocsit kívántak létre hozni. A továbbfejlesztés eredményeként született meg az Ausf. C, az Ausf. D és az Ausf. F, amelyek alig hasonlítottak elődjeikre. Páncélzatukat jelentős mértékben megerősítették: a páncél vastagságát 13 milliméterről az Ausf. C esetében 30 milliméterre, az Ausf. F esetében 80 milliméterre növelték. Ezekből a változatokból azonban viszonylag kevés épült.

Az 1939-1940-től kezdve a Pz.Kpfw. I-eseket folyamatosan kezdték kivonni az első vonalban harcoló alakulatoktól, így nagyszámú Pz.Kpfw. I-es alváz szabadult fel más, specializáltabb feladatú harcjárművek építéséhez.

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen I F (Könnyű harckocsi) 

800px-pz_ii_neu_001.jpg

Tömeg: 21000 kg

Hossz: 4380 mm

Magasság: 2050 mm

Személyzet: 2 Fő

Fegyverzet:

- 2 db 7,92 mm géppuska

Hatótávolság: 150 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 25 km/h

A megerősített Panzerkampfwagen I harckocsit katonai megrendelésre készítették, erősebb páncélzatot kapott ami megbízható védelmet nyújt a páncéltörő ágyúk ellen, de a fegyverzete még mindig gyenge maradt. Összesen 30 db ilyen példányt gyártottak le.

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen II SD. KFZ 121 (Könnyű harckocsi)

Kép

nevtelen.gif

Tömeg: 9061 kg

Hossz: 4810 mm

Magasság: 1990 mm

Személyzet: 3 Fő

Fegyverzet:

- 1 db 7,92 mm MG34 géppuska

- 20 mm gépágyú

Hatótávolság: 200 km

Páncélzat: 14,5 mm

Sebesség: 40 km/h

 

 

A MAN gyár által tervezett könnyűpáncélos teljesen megfelelt a Werchmacht igényeinek. Az első 25 előszéria-gyártmány 1935-ben gördült ki a gyárból, az alapkonstrukciónál hátul elhelyzett motorral és elülső meghajtással. A kezdetekben elég sok apró változtatást eszközöltek a páncéloson, például a lövegtorony módosítása és a felépítmény mellső részén végzett munkák.

Az Ausf A-C változatokat széleskörűen alkalmazták a II. világháború első szakaszában, kiváltképpen Lengyelországban 1939-ben és Franciaországban 1940-ben. A nyugat ellen indított támadás kezdetén a hadjáratban résztvevő 2500 páncélos közül 965 volt Panzer II-es. Később a háború során az egyre modernebb páncéltörő fegyverek miatt a könnyű páncélosok háttérbe szorultak, már csak felderítésre használták őket.

____________________________________________________________________

PzKpfw II Luchs (Könnyű harckocsi)

panzer-2-pzkpfw-ii_7.jpg

Tömeg: 13000 kg

sdkfz121-luchs-pzkpfw-ii-ausfl.gif

Hossz:

Magasság:

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 20 mm L/55 gépágyú

- 7,92 mm géppuska

Hatótávolság:

Páncélzat: 30 mm

Sebesség:

A Luchs páncélozott felderítő jármű melyet 1942-ben kezdték el gyártani. Ám az Augsburg Nürnberg gépgyár mindössze 104 példányt szállított le belőle. 

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen III (Közepes Harckocsi)

Kép

panzer-tank-4vu.jpg

Tömeg: 22000 kg

Hossz: 5520 mm

Magasság: 2500 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 37 mm Kwk63 ágyú

- 2 db 7,92 mm MG34 géppuska

Hatótávolság: 155 km

Páncélzat: 70 mm

Sebesség: 40 km/h

Gyártását 1936-ban kezdték el, több mint 20 változata különíthető el. Lengyelország lerohanásakor már bevetették, bár számuk akkor még nem érte el a százat sem. Rövidesen kiderült, hogy az eredetileg 37 mm-es löveg nem elégséges, azt 1940-tõl kezdve (G változat) 50 mm-esre cserélték. A Szovjetunió megtámadásának idején már ez a típus képviselte a német páncéloserők gerincét. A harci tapasztalatok azonban azt mutatták, hogy a szovjet KV–1-es és T–34-es típusok sokkal jobbak. Ezt követően megnövelték a páncélzatot, majd hosszabb (de szintén csak 50 mm-es) löveggel szerelték fel a típust. Mindez a tömeg növekedését eredményezte, és megmutatta a gyártmány korlátait. 1943 augusztusában gyártását beszüntették, és az év végére kevés számú kivételtől eltekintve kivonták a frontról, bár a hátországban és a megszálló csapatoknál a háború végéig hadrendben maradt. A Panzer III-asok alvázára épült a híres StuG III-as rohamlöveg.

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen IV (Közepes Harckocsi)

Kép

panzer_iv_medium_tank_393.gif

Tömeg: 22350 kg

Hossz: 6630 mm

Magasság: 2680 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm Kwk L/24 harckocsiágyú

- 2 db 7,92 mm géppuska

Hatótávolság: 209 km

Páncélzat: 60 mm

Sebesség: 40 km/h

 

A Panzer IV egy második világháborús német harckocsi, amely a háború elejétől végéig szolgált, sőt a háború után Szíria is vásárolt az egykori szovjet hadizsákmányból. Sokoldalúságát mutatja, hogy gyártása során támogató szerepköréből valódi közepes harckocsivá nőtte ki magát, miközben egyes változatait műszaki mentő járművé alakították át. A Panzer IV-et a második világháború végéig gyártották. Hivatalos német típusjelzése Panzerkampfwagen IV, vagy rövidítve PzKpfw IV volt.

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen V Párduc (Közepes Harckocsi)

Kép

images.jpg

Tömeg: 44465 kg

Hossz: 8870 mm

Magasság: 2970 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm Kwk42 L/70 harckocsiágyú

- 2 db 7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 177 km úton 89 km terepen

Páncélzat: 100 mm

Sebesség: 46 km/h

A háború alatt több Németországgal szövetséges állam is érdeklődött a Panther iránt: a harckocsi licencét Magyarország is meg akarta venni, de a németek a licencért 200 millió márka uzsoraárat kértek. A 200 db-os magyar gyártás minden egyes harckocsiját 1 000 000 birodalmi márka terhelte volna csak licencköltség címén, ez pedig sokkal több volt, mint a jármű valós ára, így érthetően a magyar fél elállt a vételi jogtól.

1943-ban Svédország megvett egy Ausf. A- t. Ugyanezen év februárjában intenzív német-olasz megbeszélések folytak egy olasz Fiat-gyár Panther-gyártásra való felkészüléséről. A MAN már el is készítette a gyártáshoz szükséges gépsort, de az olasz kapituláció megakadályozta a terv megvalósulását.

Japán is megrendelt egy Panther-t és egy Tiger H1-et, azonban ezeket soha nem küldték el a Távol-keleti országba.

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen VI Tiger (Nehéz harckocsi)

A szövetségesek úgy tartották, hogy egy Tigris kilövéséhez öt Sherman harckocsi kell.

Kép

panzer-mk-6-tiger-plans.jpg

Tömeg: 56900 kg

Hossz: 8450 mm

Magasság: 3140 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 88 mm Kwk36 L/56 harckocsiágyú

- 2 db 7,92 Mg34 géppuska

Hatótávolság: 195 km úton 40 km terepen

Páncélzat: 120 mm

Sebesség: 41,5 km/h

 

 

A típust először 1942 augusztusában vetették be Leningrádhoz közel, a Ladoga-tó térségében az 502. nehéz páncélos-zászlóalj 1. századában. Az új német típus egyik példánya első akciójában egy kisebb ütközet során elakadt a mocsaras, nehéz harckocsik számára járhatatlan terepen. Kilőni így sem tudták.

Később szinte az összes hadszíntéren bevetették: a keleti fronton, Észak-Afrikában, Olaszországban, Normandiában, az Ardennekben ,Magyarországon is alkalmazták, Németország 1945-ös kapitulációjáig. Védettségének és tűzerejének köszönhetően neve egybeforrt a legyőzhetetlenséggel. A szövetségesek főképp nagy teljesítményű, 88 mm-es lövege és vastag páncélzata miatt tartottak tőle. Bár harci cselekményei máig legendásak, műszakilag megbízhatatlan és lassú volt. A szövetségesek elsődlegesen leküzdendő harckocsijává lépett elő, a jármű gyenge pontjait azonban hamar kitapasztalták. A háború végére harctéri fölénye egyre csökkent, mivel a szövetségesek egyre hatékonyabb páncéltörő ágyúkat állítottak hadrendbe . 1945 elején már csak igen kis példányszámban volt szolgálatban, de még Berlin utcáin is harcolt az utolsó napokban.

A németek nem exportálták egyik szövetségi országnak sem saját részre is mindig kevés volt belőle, csak saját csapataikat szerelték fel a típussal.

A Tigris megjelenése óriási technikai versenyhez vezetett, mivel a szövetségesek nem rendelkeztek olyan eszközökkel, amelyek a német nehéz páncélos leküzdéséhez alkalmasak lettek volna. Az amerikaiak az M4 Sherman harckocsit 1940-ben kezdték fejleszteni, 1942-ben állították rendszerbe, és a Tigris rögtön elavulttá tette. Ugyanígy jártak az angolok és a szovjetek valamennyi típusukkal. Megindult az erős páncélozottság és a nagy tűzerő utáni hajsza. A Shermant és a T-34-est egyre erősebb lövegekkel látták el. Kifejlesztették a Sherman-Fireflyt kifejezetten a Tigris ellen, a szovjetek pedig a teljes löveges harcjármű-állományukat áttervezték és átalakították T-34/76, T-34/85, Kv-85, SZU-100, SZU-122, ISZ-U-122, ISZU-152, ISZ-2, ISZ-3.

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen VIB Tiger II

KIRÁLY TIGRIS

Kép

sd_kfz_182_pz_kpfw_vib_tiger_ii_king_tiger-37255.jpg

Tömeg: 68200 kg

Hossz: 7620 mm

Szélesség: 3750 mm

Magasság: 3090 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 88 mm KwK 43 L/71 ágyú

- 2 db 7,92 mm MG34 géppuska

Hatótávolság: 170 km

Páncélzat: 180 mm

Sebesség: 38 km/h

____________________________________________________________________

Gerat 040 Adam (Önjáró löveg)

morser06.jpg

 

Tömeg: 124000 kg

Hossz: 11150 mm

Magasság: 4380 mm

Személyzet: 21 Fő

Fegyverzet:

- 1 db 600 mm ágyú

Hatótávolság: 60 km

Páncélzat: - mm

Sebesség: 10 km/h

Ezt az önjáró 60 cm-es mozsarat egy 1937-es katonai megrendelésre fejlesztették ki. 2,2 tonnás gránátjaival a különösen ellenálló erődítéseket kellett megsemmisítenie. Megadott lőtávolsága 6640 m volt. A Rheinmetall-Borsig 7 ilyen harci járművet gyártott le, melyek 44,5 literes űrtartamú, tizenkét hengeres Daimler-Benz motorjuk segítségével 10 km/h sebességgel haladtak.

____________________________________________________________________

sIG-33 (Gyalogsági löveg) 

sig33ibn3.jpg

pz_kpfw_i_ausf_b_sig_33_sfi_15cm-14610.jpg

 Tömeg: 8500 kg

Hossz: 4670 mm

Magasság: 2800 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 150 mm L/11 löveg

Hatótávolság: 140 km

Páncélzat: 13 mm

Sebesség: 40 km/h

Ez a jármű egy, a kivont PzKpfw I B alvázára szerelt teljes nehéz gyalogsági löveg. A berlini Alkett cég 1940-ben 38 db szállított páncélos-seregtestek gyalogsági löveg századai részére. 

____________________________________________________________________

Pak-47mm (Sf.) PzKpfw  (Önjáró páncéltörő ágyú)

5897055834_8c1c92e01c.jpg

 

Tömeg: 6400 kg

Hossz:

Magasság:

Személyzet: 3 Fő

Fegyverzet:

- 47 mm L/43,4 ágyú

Hatótávolság:

Páncélzat: 14,5 mm

Sebesség:

Rögtönzött páncélvadász, amelyet egy PzKpfw IB alvázát és egy cseh páncéltörő ágyút egybe építettek. Így a háború elején páncélvadász-alakulatokban vetették be. Lövege 500 m-es távolságból átütötte az 58 mm-es páncéllemezt.

____________________________________________________________________

Pak-47mm (t) PzKpfw 35R (Önjáró páncéltörő ágyú)

f315677a1cdd9894e5fd55ddf7ff_grande.jpg

Tömeg: 10500 kg

Hossz:

Magasság:

Személyzet: 3 Fő

Fegyverzet:

- 47 mm L/43,4 ágyú

Hatótávolság:

Páncélzat: 40 mm

Sebesség: 19 km/h

1941-ben a német páncélvadász-csapatok számára 174 zsákmányolt francia R-35-ös harckocsit önjáró páncéltörő ágyuvá építettek át. A torony helyére szilárd felépítmény került, amelybe cseh eredetű 47 mm-es páncéltörő löveget helyeztek el. 

____________________________________________________________________

Geschützwagen GW II Wespe (Önjáró löveg)

tdn80198--1-.jpg

Tömeg: 11000 kg

sd_kfz_124_wespe-21378.jpg

Hossz: 4810 mm

Magasság: 2300 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 105 mm tarack ágyú

- 7,92 mm géppuska

Hatótávolság: 220 km

Páncélzat: 30 mm

Sebesség: 40 km/h

Ezt az önjáró tarackot a PzKpfw II-es átalakított alvázával gyártották. A jármű hátsó részébe épített hathengeres Maybach-motort a páncéltest közepére helyezték át. Fölötte helyezkedett el a felül nyitott küzdőtér a löveggel, a lőszer kiszabattal és a tüzér részére kialakított helyekkel. Ebből a járműből 676 db készült el, valamint 159 lőszer szállítóvá átalakított jármű.

____________________________________________________________________

Marder III 38 (t) H (Önjáró löveg)

marderiiimir_7.jpg

Tömeg: 10670 kg 

sd_kfz_139_marder_iii-26605.jpg

Hossz: 4650 mm

Magasság: 2480 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 76 mm PaK 36 ágyú

- 7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság:

Páncélzat: 50 mm

Sebesség: 

A cseh-morva gépgyár PzKpfw 38 (t) harckocsik kijavított és az újonnan gyártott alvázára 242 db önjáró páncéltörő ágyút készített. Felül és hátrafelé nyitott felépítményt kaptak, melybe 75 mm-es páncéltörő ágyút építettek be. Mardereket a páncélvadász-csapatoknál vetették be páncélozott célpontok leküzdésére.

____________________________________________________________________

Ardlet 88mm  PaK 43/3 (Önjáró löveg) 

005_waffardelt.jpg

Tömeg: 13500 kg

Hossz:

Magasság:

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 88 mm L/71 ágyú

Hatótávolság:

Páncélzat: 20 mm

Sebesség:

____________________________________________________________________

Geschürtzwagen Gw III/IV Nashorn (Önjáró páncéltörő ágyú) 

hornisse-hornet.jpg

 Tömeg: 24436 kg

Hossz: 8440 mm

Magasság: 2650 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 88 mm Pak 43 L/71 ágyú

- 7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 190 km

Páncélzat: 30 mm

Sebesség: 40 km/h

____________________________________________________________________

Panzerjäger Tiger (P) (Páncélvadász) 

Ferdinand / Elefant

elefant_05.jpg

Darabszám: 90

Tömeg: 65 000 kg

Hossz: 8 140 mm

Magasság: 2 970 mm

Személyzet: 6 Fő

Fegyverzet:

- 88 mm-es Pak 43/2 L/71 ágyú

- 7,92 mm-es Mg34 géppuska

Hatótávolság: 150 km

Páncélzat: 200 mm

Sebesség: 30 km/h

A Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand Porsche által tervezett Tigris tank alvázára épített 88 mm-es ágyúval felszerelt páncélvadász. Első bevetése 1943 nyarán történt, a Kurszki kiszögelésben, ahol hamar megmutatkoztak hiányosságai és gyengeségei. 

A vadász tervezőjéről kapta a nevét, aki azokat az alvázakat használta fel melyeket még a tigris tank megalkotásánál tervezet. Mivel akkor még úgy gondolta, hogy az ő verziója fog jobbnak bizonyulni ezért elkezdte a Tigris gyártását Sankt Valentinban. Összesen 90 darabot gyártott belőle, mire végül mégis Henschel prototípusa mellett döntöttek. Így Porsche Tigriseire már nem volt szükség, a tigris projektben. Később mégis úgy határoztak, hogy a Porsche-féle Tigris alvázát hasznosítani kellene egy páncélvadász projektben, melyben Krupp új 88 mm-es ágyújával szerelnék fel. Az elképzelés az volt, hogy még azelőtt likvidálja ellenfeleit, mielőtt azok lőtávolságba nem értek, hogy a rájuk vadászó páncélost megsemmisítsék. 20 cm vastag páncélt kapott melyek elég védelmet nyújtottak a kezelő személyzet számára. Amint elkészültek azonnal a frontra szállították, arra sem hagyva időt, hogy teszteljék hatékonyságát. 

A Ferdinand nem hozta várt sikerét. A harckocsik ellen jól védekezett és lövege is jól szolgált, mégis könnyen sebezhető volt. A szovjet katonák egészen közel tudtak férkőzni a páncélosokhoz és könnyű szerrel kifüstölték őket molotov koktélokkal. Ez azért történhetett meg, mert a Ferdinandot nem szerelték fel géppuskákkal. Ez volt a legégetőbb probléma melyet azonnal ki kellett küszöbölni. Lomhasága és  a torony hiánya szintén hátrány volt a gyorsan mozgó t 34-el szemben.   

A Kurszki csata után megmaradt példányokat vissza küldték a gyárakba, hogy módosítsák a konstrukciót. A géppuska beszerelése mellett megerősítették a motor védelmét illetve parancsnoki hidal is ellátták. Ezután új nevet kapott: Elefant.

____________________________________________________________________

Panzerkampfwagen VIII 

Maus

pzkpfw-maus-super-heavy-tank.jpg

Súly: 188 t

Hossz: 10 080 mm

Magasság: 3 660 mm

Személyzet: 6 Fő

Fegyverzet:

- 128 mm Kwk 44 L/38 

Páncélzat: 60-240 mm

Hatótávolság: 190 km

Sebesség: 20 km/h

____________________________________________________________________

Geschürtzwagen Gw III/IV Hummel (Önjáró löveg) 

hummel-05.png

Tömeg: 24 436 kg

Hossz: 7 170 mm

Magasság: 2 810 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 150 mm löveg

-7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 215 km

Páncélzat: 30 mm

Sebesség: 42 km/h 

____________________________________________________________________

Hetzer 38(t) (Vadászpácélos)

hetzer.jpg

Tömeg: 15 750 kg

Hossz: 6 380 mm

Magasság: 2 170 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm L/48 ágyú

- 7,92 mm géppuska

Hatótávolság: 177 km

Páncélzat: 60 mm

Sebesség: 42 km/h

____________________________________________________________________

Jagdpanzer IV (Vadászpáncélos)

jagdpanzer4_vomag.jpg

 Tömeg: 24000 kg

Hossz: 6850 mm

Magasság: 1850 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm Pak 39 L/48 ágyú

-7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 210 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 40 km/h

____________________________________________________________________

Jagdpanther (Vadászpáncélos) 

jagdpanther_col.jpg

 Tömeg: 46836 kg

Hossz: 9900 mm

Magasság: 2720 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 88 mm Pak L/71 ágyú

-7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 160 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 46 km/h

____________________________________________________________________

Brummbar (Rohamlöveg)

 

brummbar-04.png

 Tömeg: 28200 kg

Hossz: 5930 mm

Magasság: 2520 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 150 mm StuH43 L/12 ágyú

- 7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 210 km

Páncélzat: 100 mm

Sebesség: 40 km/h

____________________________________________________________________

Stuig 33B (Rohamlöveg) 

-31-8295642.jpg

Tömeg: 21000 kg

Hossz:

Magasság:

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 150 mm löveg

- 7,92 mm géppuska

Hatótávolság:

Páncélzat: 80 mm

Sebesség:

____________________________________________________________________

Sturmgeschütz III E (Rohamlöveg) 

stug-iii-ausf-e-02.png

Tömeg: 20800 kg

Hossz:

Magasság:

Személyzet:  4 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm L/24 ágyú

Hatótávolság: 160 km

Páncélzat: 50 mm

Sebesség: 40 km/h

____________________________________________________________________

Sturmgeschütz 40 G (Önjárólöveg) 

images.jpg

Tömeg: 23900 kg

Hossz:

Magasság:

Személyzet:  4 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm L/48 ágyú

- 7,92 mm géppuska

- 6db ködvető

Hatótávolság:

Páncélzat: 80 mm

Sebesség:

____________________________________________________________________

Sturmhaubitze 42 (StuH 42) (Rohamlöveg)

Kép

Tömeg: 23900 kg

Hossz: 5400 mm

Magasság: 2160 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 105 mm L/28 tarack ágyú

- 1 db 7,92 mm MG34

Hatótávolság: 155 km

Páncélzat: 50 mm

Sebesség: 40 km/h

A Sturmhaubitze 42 egy német II. világháborús rohamlöveg volt, melyet a StuG III-ból fejlesztettek ki 1942-ben. A háború előrehaladtával a 75 mm-es rohamlövegek tűzereje egyre kevésbé volt elegendő eredeti feladatuk ellátásához. Ezért a 75 mm-s StuK 40 löveget a 105 mm-es, L/28-as csőhosszúságú leFH 18 tarackra cserélték. Az új jármű, amelynek lövegét leszámítva szinte minden egyes alkatrésze megegyezett a StuG III Ausf. G-vel, a Sturmhaubitze 42 típusjelzést és az Sd.Kfz. 142/2-es típus-sorszámot kapta. A 105 mm-es tarack maximális elméleti lőtávolsága 12 325 méter volt, amit azonban sosem használtak ki, mivel szinte mindig közvetlen irányzással, alacsony szögtartományban tüzeltek vele.

A Sturmhaubitze 42 igen hatékony fegyvernek bizonyult: 105 mm-es, 15,55 kg-os Sp.Gr. 34 típusú gránátja 40 méteres körzetben fejtett ki hatékony repeszhatást, amely a StuG III-as rohamlövegeknél alkalmazott a 75 mm-es, 5,74 kg-os hasonló típusú gránátjának 15 méteres teljesítményéhez képest jelentős előrelépést jelentett. A StuH 42 tehát kiváló gyalogsági támogató fegyvernek bizonyult.

A StuH 42-es lőszer-javadalmazásának a 26 Sp.Gr. 34 típusú repesz-romboló gránátja mellé 10 darab kumulatív-töltetű páncéltörő-gránát is tartozott: míg a Gr. 39 rot/HL/B maximálisan 90 mm, addig a Gr. 39 rot/HL/C 100 mm páncélzatot volt képes "átégetni" a lőtávolságtól függetlenül. Komoly gondot okozott azonban a lövedékek rendkívül alacsony kezdősebessége 495 m/s, aminek következtében mozgó célpontok ellen csupán 500 méternél kisebb távolságból lehetett hatékonyan alkalmazni. A problémát tovább fokozta a tarack alacsony tűzgyorsasága 3-5 lövés/perc is. A StuH 42-es viszonylag gyenge páncélzata miatt nem, vagy csak végszükség esetén engedhette meg magának azt a "luxust", hogy egy harckocsit 500 méternél közelebb engedjen magához. A rohamtarack a StuG III-al ellentétben tehát páncélvadász szerepkörben igencsak korlátozott mértékben volt alkalmazható.

1942 és 1945 között összesen 1212 darab StuH 42-es rohamtarack készült. A típust gyakorlatilag módosítás nélkül gyártották egészen 1944 szeptemberéig, amikor is a csőszájfék alkalmazásával felhagytak.

___________________________________________________________________

Sturmgeschütz III (StuG III) (Rohamlöveg)

Kép

images--1-.jpg

Tömeg: 20576 kg

Hossz: 5400 mm

Magasság: 1980 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm ágyú

Hatótávolság: 160 km

Páncélzat: 50 mm

Sebesség: 40 km/h

 

 

A Sturmgeschützre (rohamlöveg) – páncélozott önjáró lövegre, először 1936-ban merült fel igény. A Panzer III-as alvázát választották a rohamlöveg alapjául, és ezt először egy 75 mm-es Stuk 37-es L/24-es ágyúval szerelték fel. Az alacsony kontúrvonal miatt elhagyták a forgatható tornyot. A páncéltest elején a löveg alacsonyan 12°-ban volt irányozható jobbra és balra, valamint -10°-ban és +10°-ban felfelé és lefelé. Az Ausf B-t rövid csövű Stuk 37-es L/24-es ágyúval, tovább fejlesztett gyújtással és szinkro-mechanikus erőátvitellel szerelték fel, az eredeti Ausf A előváltó típusa helyett. Néhány Ausf B-t az új hatfogú láncmeghajtó kerékkel, valamint nyolcfogú láncfeszítő kerékkel látták el, a szélesebb lánctalpak miatt.

A Stug III-ast kis számban először az 1940-es nyugat-európai hadjáratban vetették be. 1940-ben az év végére 184 darabot gyártottak, majd 1941-ben még további 584-et. Összesen 320 Ausf B gördült ki a szerelőcsarnokokból 1940 júniusa és 1941 májusa között. 1941-ben a német haderő további rohamtüzér alegységeket hozott létre, melyeket Ausf B-kel szereltek fel. Ezeket 1941 tavaszán a Balkánon, majd ugyanazon év júniusában a Szovjetunió elleni támadás során vetették be. A legtöbb a keleti fronton semmisült meg.

1942 decemberében gördült le az első példány az utolsó sorozatú Stug III-as ból – Az Ausf G-ből – a gyártó szalagokról Németországban. Mikorra a gyártást beszüntették 1945 márciusban, összesen 7720 db készült belőle. Az Ausf G teste nem sokban különbözött az előző változatoktól, a fő különbségek a felépítményben rejlettek. Figyelőprizmákkal ellátott tornyot kapott a parancsnok. A fegyverzet kiegészült kettő darab 7,92-es MG 43-as géppuskával. A búvónyílás előtti géppuskát pajzspáncéllal látták el. A felépítmény döntött alakú lett. További páncéllemezeket alkalmaztak a két külső tároló rész védelmére. A gyártás folyamán további újításokat eszközöltek, úgymint a "disznófej" (Saukopf) lövegpajzs bevezetése a Stuk 40 L/48-as ágyúhoz, a párhuzamosított géppuska 1944 elején és a távirányított géppuska, melyet a tetőpáncélon helyeztek el 1944 tavaszától.

1943 közepére 28 önálló Stug-alakulat, négy hadosztály közvetlen Stug alakulat, két rádiósszázad és 12 Stug szakasz jött létre, melyek készen álltak a júliusi kurszki offenzívára. Később a Stugokat szétosztották a páncélos és a páncéltörő alegységek között.

A Sturmgeschütz rohamlövegek kései változatai már inkább páncélvadász szerepkört láttak el. Mivel a rohamlöveg gyártási költsége alacsony volt, és a Panzer III as alvázak szinte ezrével álltak a németek rendelkezésére, ezért a kilőtt páncélosokat ezzel a típussal próbálták meg pótolni. Ez a harckocsi leginkább a mozgékonyságának köszönhette hírnevét, hiszen az alacsony felépítmény és a kis tömeg könnyű irányíthatóságot eredményezett. Összességében a Stug III a második világháború egyik legjobban bevált harckocsija volt.

____________________________________________________________________

Sturmgeschütz IV (StuG IV) (Rohamlöveg)

Kép

stug4.gif

Tömeg: 23000 kg

Hossz: 6700 mm

Magasság: 2200 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 75 mm StuK 40 L/48 ágyú

- 1 db MG34 géppuska

Hatótávolság: 210 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 40 km/h

 

1943-ban a szövetséges légierők intenzív légi hadjáratot indítottak a német ipar szétzúzásának érdekében. A szövetségesek elsődleges célpontjai között szerepeltek a német hadiüzemek, így a StuG III-ast is gyártó Alkett és MIAG cégek üzemei is. A termelés csökkenése és a növekvő igények miatt a Heereswaffenamt hozzákezdett egy alternatív megoldás kereséséhez. A feladat megoldására a Krupp Művek vállalkozott. Elképzelésük nagyon is egyszerű volt: a nagy mennyiségben rendelkezésre álló Pz.kpfw. IV-es harckocsi  alvázak és a StuG III-as felépítményének és lövegének felhasználásával hozzanak létre egy új rohamlöveg típust. Így született meg a Sturmgeschütz IV-es (StuG IV), amely az Sd.Kfz. 167-es típus-sorszámot kapta. A StuG IV sok tulajdonságában felülmúlta elődjét, hiszen a nagyobb teherbírású alvázra építették rá a StuG III-as viszonylag könnyű felépítményét, ami nagymértékben növelte a jármű mozgékonyságát és hatótávolságát.

A rohamlövegek tekintet nélkül arra, hogy az StuG III-as vagy StuG IV-es típusúak voltak-e ugyanazt a feladatot látták el és ezért a két típust vegyesen használták a különböző rohamlöveggel felszerelt alakulatoknál. A StuG IV-eseket a StuG III-asokkal együtt önálló Sturmgeschütz Abteilung-okba szervezték 1942 végén a Sturmgeschütz Abteilung-ok rohamlöveg számát megnövelték az addigi 18-ról 28-ra. Az ütegek (Sturmgeschütz Batterie) száma továbbra is három maradt zászlóaljanként, de a szakaszokban szolgáló rohamlövegek számát kettőről háromra növelték. A rohamlövegek zászlóaljankénti számát később 3 parancsnoki rohamlöveg hozzáadásával 31-re növelték. Ez a Sturmgeschütz Brigade néven ismert szerveződési forma gyakorlatilag a háború végéig változatlanul fennmaradt.

1944 júniusában egy új szervezeti sémát vezettek be az eddigi megtartása mellett. Az új szervezeti forma a Sturmartillerie Brigade elnevezést kapta és rendszerint 45 rohamlöveg (33 StuG III/IV és 12 StuH 42) alkotta. Egy Sturmartillerie Brigade három ütegből állt, minden üteghez két parancsnoki jármű tartozott. Egy ütegben két szakasz StuG III/IV (2x4db) és egy szakasz StuH 42 (4db) szolgált. A Sturmartillerie Brigade-ok szerveződési formája a háború végéig változatlanul maradt.

____________________________________________________________________

Sturmtiger (Rohamlöveg)

 

300px-sturmtiger_2.jpg

sd_kfz_sturmpanzer_vi_sturmtiger-38743.jpg

 

 

Tömeg: 65000 kg 

Hossz: 6310 mm

Magasság: 2850 mm

Személyzet: 7 Fő

Fegyverzet:

- 380 mm Mörser RW61 L/5.4 Mozsár

- 7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 120 km

Páncélzat: 100 mm

Sebesség: 40 km/h

____________________________________________________________________

UE 630 Wurfgrerat (Önjáró rakétavető)

4172.jpg

Tömeg: 3100 kg

Hossz:

Magasság:

Személyzet: 2 Fő

Fegyverzet:

- 4 db Wurfgerat 41

Hatótávolság:

Páncélzat: 9 mm

Sebesség:

____________________________________________________________________

Flakpanzer 38(t) (Önjáró légvédelmi gépágyú)

photo-02.lex.jpg

 

Tömeg: 9800 kg

sd_kfz_140_flakpanzer_38_t-33623.jpg

Hossz: 4610 mm

Magasság: 2550 mm

Személyzet: 4 Fő

Fegyverzet:

- 20 mm Flak38 L/112.5 gépágyú

Hatótávolság: 210 km

Páncélzat: 15 mm

Sebesség: 42 km/h

____________________________________________________________________

Flakpanzer I (Önjáró légvédelmi gépágyú)

pic3.jpg

pic6.jpg

 

 

Tömeg: 5500 kg

Hossz: 4380 mm

Magasság: 2080 mm

Személyzet: 8 Fő

Fegyverzet:

- 20 mm Flak 38 gépágyú

Hatótávolság: 180 km

Páncélzat: 13 mm

Sebesség: 40 km/h

____________________________________________________________________

Flakpanzer IV Kugelblitz (Önjáró légvédelmi gépágyú)

kugelblitz.jpg

kugelblitz_3cm_flankpanzer_iv-33891.jpg

Tömeg: 23000 kg

Hossz: 5920 mm

Magasság: 2400 mm

Személyzet: 6 Fő

Fegyverzet:

- 2 db 30 mm gépágyú

- 7,92 mm Mg34 géppuska

Hatótávolság: 200 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 38 km/h

 

____________________________________________________________________

Flakpanzer IV Möbelwagen (Önjáró légvédelmi gépágyú)

4023506648_7f01c72122.jpg

 Tömeg: 24000 kg

Hossz: 5920 mm

Magasság: 2730 mm

Személyzet: 6 Fő

Fegyverzet:

- 37 mm Flak43 L/89 gépágyút (416 db töltény)

- 7,92 mm Mg34 géppuskát (600 db töltény)

Hatótávolság: 200 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 38 km/h

____________________________________________________________________

Flakpanzer IV/2 Wirbelwind (Önjáró légvédelmi gépágyú) 

wirbelwind.jpg

 Tömeg: 22000 kg

Hossz: 5890 mm

Magasság: 2760 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 4 db 20 mm Flakvierling 38 L/112.5 gépágyú (3200 db töltény)

- 7,92 mm Mg34 géppuska (1350 db töltény)

Hatótávolság: 200 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 40 km/h

____________________________________________________________________

Flakpanzer IV Ostwind I (Önjáró légvédelmi gépágyú)

3rdreich_pzaaa_flakpanzer_ostwind.jpg

 Tömeg: 25000 kg

Hossz: 5920 mm

Magasság: 3000 mm

Személyzet: 5 Fő

Fegyverzet:

- 37 mm Flak 43 L/89 gépágyú (1000 db töltény)

- 7,92 mm Mg34 géppuska (1350 db töltény)

Hatótávolság: 200 km

Páncélzat: 80 mm

Sebesség: 38 km/h

__________________________________________________________________

Minenraumer (Aknamentesítő páncélos)

025.jpg

cmk_ra35011.jpg

Tömeg: 38000 kg

Hossz: mm

Magasság: mm

Személyzet: 2 Fő

Fegyverzet:

- 2 db 7,92 mm géppuska 

Hatótávolság: km

Páncélzat: 40 mm

Sebesség: km/h 

Ez az aknamentesítő a második világháború legszokatlanabb járművei közé tartozott. 1942-től a páncélosutászok megrendelésére fejlesztették ki. Három nagy talajnyomású kerekével az aknamezőkre hajtva kellett működtetnie az aknákat. A jármű két hatalmas tíz-osztatú acélpapucsos kerekét a kis hátulsó kerékkel kormányozták.

____________________________________________________________________
 

 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Panzerkampfwagen VIII

(Zoli, 2016.03.23 05:10)

Tetszik az oldal ,a Maust hiányoltam.

Re: Panzerkampfwagen VIII

(zsolti, 2017.07.21 13:38)

én az e100-at

gabor.radvanszky@gmail.com

(Radvánszky Gábor, 2015.11.07 18:23)

Tetszik az oldal, jók a képek és az adatok. Jó kis olvasmány!

Köszönöm!

gyönyör

(tigerfan, 2010.10.18 21:07)

Gyönyörüek és még a gazdájuk milyen szerencsések lehetek ölhetéj a zsidókat komcsikat Sieg Heil!!!

Re: gyönyör

(AmcsiKiller, 2011.09.27 12:50)

Jaja igazad van. Sieg Heil!!!

456

(vicc, 2015.03.11 19:40)

jót röhögtem 1-2 irományodon
1. tigris : "a britek (a szovjetekhez hasonlóan) már első bevetését követően zsákmányoltak egyet, amely ma az egyetlen működőképes példány (a Bovingtoni Harckocsimúzeumban található - Bovington Tank Museum)." öhm amikor a britek találkoztak az első tigrissel addig rohantak előle míg az vissza nem vonult ( ugyanis csak az oroszok szereztek meg a tigris null szériájából és az sem az első bevetés volt ) illetve ez az egyetlen működőképes tigris itt helyben tudok neked min 5 helyet ahol működő tigris van .

2. tigris :"A háború végére harctéri fölénye egyre csökkent, mivel a szövetségesek egyre hatékonyabb páncéltörő ágyúkat állítottak hadrendbe." öhm nézzük csak amerika és az angolok egészen a háború végéig (az egész háború alatt ) nem tudtak olyan löveget, ágyút kifejleszteni ami fel vehette volna a versenyt 1 tigrissel az oroszokkal már más a helyzet ugyanis az isu-152 és az is-2-es már tudtak harcolni a tigrissel ( a tigris II-essel már nem nagyon vették fel a versenyt de oda nem írtál semmit ) is-3-ast meg soha nem láttak.

3. tigris: "ifejlesztették a Sherman-Fireflyt kifejezetten a Tigris (később a Párduc) ellen, a szovjetek pedig a teljes löveges harcjármű-állományukat áttervezték és átalakították T-34/76, T-34/85, Kv-85, SZU-100, SZU-122, ISZ-U-122, ISZU-152, ISZ-2, ISZ-3." no nézzük azért mert 1 tank pár hónappal később gördült ki a gyárból az nem azt jelenti hogy a tigris ellen készült
t-34/76 tigris előtt már meg volt tervezve és gyártották, kv-85 köze se volt a tigrishez mint ahogy a szu-100 és 122-nek az is-3-at meg már a későbbi fejlesztések ellen fejlesztették ki tiger II ill a kedves kis társa a jagdtiger

4. mert már így is sokat röhögtem
ferdinánd későbbi elefánt : no itt nem idézek az egész hibás
ugyanis nem a tigris alvázára épült mivel teljesen más gyártótól készült ( kicsit olvass utána hosszú lenne leírni )
a null és első széria a ferdinánd nevet kapta a harctéri tapasztalatok ( keleti front nem-nem Kurszk ) meg mutatták hogy gyalogság védelem hiányában a bátrabb emberek is egyszerűen ki tudják iktatni ezért vissza rendelték és át építették ( vastagabb lánctalp kis plusz lóerő és jobb erő átvíteli rendszer és beraktak egy mg 43-as géppuskát ) ezek után került vissza a keleti frontra most már ezek után kapta az oroszoktól azt a gúny nevet hogy elefánt ( a német hadvezetés sose keresztelte erre a névre ) szóval a ferdinánd és az elefánt csak külsőleg hasonlít egymásra belülről nagyon is különböznek

hozzá tenném az is bevetésnek számít mikor a null illetve az első szériát vetik allá a front próbának de rendszerint egyből vissza is kerülnek a tervező asztalra mint ahogy a tiger null szériája is
volt pár kivételes darab amelyeket nem kellet át dolgozni mint pl : jagdpanther , stueremil ( igaz csak prototipusok voltak de amik ki kerültek a frontra azok nagyokat haraptak ) és még 1-2 szép kis fejlesztés

de nem tépem a számat
nem olvastam el az össze irományt szerintem akkor oldalakat írhatnék de akkor már csinálhatnék 1 blogot is

üdv és sok sikert a javításhoz

Re: 456

(Himre, 2015.03.15 08:44)

Köszönöm, hogy végigolvastad az oldalt. Viszont nem tudom, hogy így látatlanba hogyan veszed a bátorságot hogy letegezz. Ha ez épitő jellegű kritika lenne, azt lehetett volna értelmes emberi hangsúlyba is írni, de az úgy látom nehezedre esett volna.
Na de sebaj, azt ajánlom hogy nyugodtan próbáld ki, csinálj jobbat! Ez a weboldal sok-sok időmbe telt, és az, hogy te valamit félreolvasol vagy nem értelmezed, arról nem én tehetek.

Ha már ennyi problémád van, miért nem írtál egy e-mailt? Meg akartál alázni ugye?

Nos akkor jó...

1. ezt mint sok mást nem a kisujjamból szívtam ki, innen-onnan szedtem az adatokat, és ha te is körbe nézel, sok más weboldalon különböznek az adatok, még egy egyértelmű dolognál is.
Bár azt nem tudom hogy a britek mennyire félhettek az első tigris láttán, de te azt is tudod, hogy elfutottak előle. Köszönöm az infót, ezt még nem olvastam sehol.
Az a tény, hogy az egyetlen működőképes Tigris ennyire megzavarja elmédet, egyszerűen lenyűgöző! Azok a Tigrisek, amiket te láthattál maximum replikák lehetettek, amit szerintem szemét dolog lenne beleszámolni, de megnyugtatásképpen mondom, hogy ennek nem jártam utána.

2. Nem tudtam, hogy a SZÖVETSÉGESEKET ennyire ki kell vesézni, azt hittem, egyértelmű az is, hogy a szovjeteket idesoroljuk. Na de ha 5 Sherman ki tudta lőni, akkor gondolom, nem állt meg a tudomány, és vették a bátorságot, és néztek jobb páncéltörő ágyú után, vagy nem? Imádom a németek e fajta haditechnikáját, és engem lenyűgöz maga a Tigris!

3. Köszönöm az infót, Én úgy gondolom, hogy egy háborúban azért készülnek egyre jobb konstrukciók, hogy az ellenfélnél jobbak legyenek. De úgy látom, számodra nem világos! Ha a Tigris annyira jó volt, mint ahogy én tartom,akkor nyilván az ellenség nem törekszik arra, hogy kiiktassa, hanem inkább arra, hogy minél szebb és jobb gyártmányokat állítson össze. Igaz? Mert nem az volt fontos, hogy minél hamarabb végezzenek a németekkel, vagy hogy egyáltalán végezzenek velük.
A szovjet fejlesztésekről, amit írtál azzal saját butaságodat határoztad meg. Leírod, hogy pár hónappal később valami kigördül a gyárból, az nem azt jelenti,hogy valami ellen készül, nos? "is-3-at meg már a későbbi fejlesztések ellen fejlesztették ki tiger II ill a kedves kis társa a jagdtiger" Köszönöm!

4. Remélem is, hogy nevettél. Áh, szóval hosszú lenne leírni? Vagy nem találtál olyan oldalt, ami magyar igaz?
Na de nem ítélkezek. Mivel Ferdinand Porsche tervezte így nyilván róla nevezték el, és ő kezdeményezte a tigris alvázára. Persze ezt később elvetették. Újra tervezték, saját alvázat kapott, és bizony továbbra is Ferdinand lett a szépség neve. Ez a később Elefánt ugyebár. Nem igazán értem, hogy mi volt a probléma ezzel, de ne aggódj, ezt kijavítom, és terjedelmesen leírom, hogy a kis kötekedők tudják majd, mi az ábra. Nyilván azt a nevet nem a németek adták neki, ahogy a Tigris, a Párduc és a Hiúz sem a németektől kapta a nevét.

Minden esetre az igazság az, hogy csak problémázni akartál valamin, és a magyar nép csak ezt tudja (tisztelet a kivétel, mert vannak!), persze nincs ezzel baj!

Csak arra kérlek, legyél tisztelettel, ne csak felém, hanem más irányába is!

Köszönöm

jó lessz ez

(hát, 2015.03.11 18:52)

nem akarok kötekedni
de 1-2 probléma van a szövegben
ill a nehéz súlyú világbajnokot illetve a legfélelmetesebb páncélvadászt nem írtad le

de jó lesz

kdanda2003@gmailcom

(tuzero1, 2013.05.23 17:46)

hát szerintem nagyon sok hasznos információval szolgált ez az oldal :)

Bkenese

(Koronczai Zsolt, 2013.02.25 11:21)

Nagyon szépen köszönöm ezeket a gyönyörű képeket és leírásokat ,az oldalról képeket és leírásokat mentettem le utólagos engedelemmel direkt link formájában amik erre az oldalra irányítják a látogatót!
Tisztelettel:
Koronczai Zsolt

Re: Bkenese

(Himre, 2013.02.26 08:53)

Én köszönöm, hogy értékeled az oldal. Mostanság, már nem sok időm van fejleszteni az oldalt, de mindent megteszek ami tőlem telhető.

danibond07@gmail.com

(pro, 2010.04.20 14:26)

hát mit ne mondajk lehetne több tank.És kevesebb szöveg.

Re: danibond07@gmail.com

(Ferenc, 2012.09.17 19:39)

Szerintem hasznos információkat ad a kísérőszöveg, egyáltalán nem zavar, sőt talán még keveslem is. Akinek sok, az lapozza át. :)

Kárpáti Józsefnek

(Himre, 2010.07.04 16:25)

Igen, köszönöm az észre vételt és teljes mértékben igaz is, csak Magyaarországnak exportált összesen 10db Tigrist a Kárpátok megvédésére. Üdvözlöm

karpatkingdom@gmail.com

(kárpáti józsef, 2010.07.04 12:30)

Üdvözlöm! Véleményem szerint,azon állítása, melyszerint a németek nem exportáltak szövetségeseiknek Tigris 1-es harckocsikat- hibás. Abban biztos vagyok, hogy Magyarország kapott pár darab Tigrist, feltételezem, hogy a többi szövetséges is kapott néhányat. Lehetséges, hogy információm elavult, egy korábbi, már megcáfolt állításon alapul, ezesetben elnézését kérem, valamint szívesen fogadom a kommentet!
üdv!